Rejsen til Equador og hjem igen da Corona kom

Det har ofte været mig, bare at købe den billige udgave af mange ting. Det er ofte helt fint, fordi man opdager at visse ting faktisk ikke bruges ret meget, men andre ting vælger jeg nogen gange at købe i den gode og ofte meget dyrere kvalitet.

I mange år har jeg set forskellige gamle venner føre sig frem med en flot sommerhat i Panama stil, med skjult misundelse har jeg bare kigget på og fortsat med at gå med en kasket.

I år skulle vi til Ecuador og jeg havde før afrejsen læst om byen Otavalo i Ecuador, hvor vi faktisk nåede forbi, som er den by hvor Panamahatten i virkeligheden stammer fra. Der skulle være sydamerikas største marked i byen fik vi fortalt, især for disse hatte læste jeg videre.

Hele byens marked kunne være på Rådhuspladsen i København. Større var nu ikke.

Panama hattene var dyre 300-500 kr. for en simpel stråhat,flettet af blade fra toquilla palmen

Prisen afhang af kvaliteten fik jeg oplyst til gengæld var de dyre hatte meget fleksible, de kunne rulles sammen og stikkes igennem en vielesesring sagde sælgeren, og viste mig det. De var vandtætte, der var slet ingen syninger og på den måde et virkelig gennemført designer objekt. Den ville holde hele livet hvis man købte de bedste af dem.

Lidt skuffende – tænker jeg idag – købte jeg ikke meget på markedet, vi havde næsten 3 ugers ferie i landet foran os da vi var der, og jeg bestemte mig for købe en Panamahat senere på turen umiddelbart før vi skulle hjem. Billederne er taget den 9. marts. Så kom coronaen for alvor, og den 11. marts kom budskabet fra København om at alle danskere burde vende hjem straks. Og turen blev afsluttet pludseligt, og ingen hat til mig.  Jeg så dem i souvenir shoppen lufthavnen til mere end 1000,- kr, men nu var jeg nærig.

På vej dertil kørte vi forbi Cotacachi Cayapas, en næsten 5000 meter høj vulkan, som vi ikke besteg, men var dog oppe højderne som det ses her. Bakkerne var græsområder, pyntet med blomster, stedet er hjemsted fro condorer (som vi desværre ikke spottede), det luftede pænt I varmen. Et univers af orkidér som groede på træerne. Lavlandet var gennemkrydset af søer og floder og begroet med gamle træer. Denne sø hedder den gravide kvinde såvidt jeg forstod på vores guide og ser man godt efter på billedet er der både den gravide mave på kvinden nærmest og kvindens  store bryster bagved. Vulkanens klippe toppen var nogen gange snedækket

I lørdags havde det lokale supermarked i Vanløse en kinesisk papirmodel af panamahatten for en tyver. Jeg slog til. Nu har jeg en Panama hat, men en skrabet model.

Du kan læse hele den rigtige hattehistorie her. https://da.wikipedia.org/wiki/Panamahat Jeg tog ikke billeder af hattene da jeg var i Ecuador, men et par billeder tog jeg dog på markedet.